Koulutus on tiedon jakamista ja asiantuntijayhteistyötä

Kun koulutuskirjo on suuri, vaaditaan kouluttajilta paljon.
- Koulutustarjontamme voidaan jakaa kahteen osaan. Osa koulutettavista hakee lisäinformaatiota nykyisten tehtäviensä suorittamiseen. Heidän tekninen tietotasonsa voi olla hyvin korkea. Osa taas hakee lisätutkintoa tai kokonaan uutta suuntautumislinjaa. Tällöin koulutuksessa keskitytään uuden tiedon opettamiseen, raamittaa koulutuspäällikkö Jukka Kauppinen AEL:stä. - Yhtä kaikki; koulutettavamme ovat ammattilaisia. Tämä fakta on perustana, kun suunnittelemme koulutusten sisältöä, hän täsmentää.

Vuosikymmenten tuoma ammattitaito koulutuksen pohjana

Ylikonemestari Jukka Kauppinen on itse kovan luokan ammattilainen. Hänellä
on kolmekymmentä vuotta työkokemusta yli 50 voimalaitoksesta, neljässä eri maassa. Kauppinen on kirjoittanut kirja turbiinitekniikasta neljä vuotta. AMK-Kustannus Oy julkaisee kirjan tammikuussa 2018.
- Vanha viisaus kuuluu, että ihan kaikkea ei tarvitse itse tietää. Riittää, kun tietää, mistä tarvitsemansa tiedon löytää, Jukka Kauppinen pohdiskelee.
- Kun koulutamme opiskelijoitamme, on tarkoituksenmukaista laatia koulutuspakettisiten, että erialojen ammattilaiset kertovat omasta erityisalastaan. Esimerkiksi, olemme nähneet, että Konwellilla on varsin syvä tietämys teollisuusventtiileistä sekä laaja höyry- ja lauhdetuntemus. Ilman muuta me haluamme koulutuksissamme hyödyntää tämän tietotaidon, Kauppinen tähdentää. - Olen iloinen, että yhteistyömme Konwellin kanssa on sujunut useita vuosia joustavasti, tilanteiden mukaan nopeasti reagoiden, tiivistää ylikonemestari Jukka Kauppinen.

Ammattitaidon edistäjä, osaajien kouluttaja

AEL on vuonna 1922 perustettu, Suomen johtava tekniikan koulutuspalveluja tarjoava yritys. AEL kouluttaa ja valmentaa teollisuuden ja teknisten palvelutoimialojen ammattilaisia, asiantuntijoita ja esimiehiä. AEL tarjoaa yrityksille kehittämis- ja koulutuspalveluja, sekä avoimia ja yrityskohtaisia koulutuksia. Vuonna 2015 AEL:n lähes 1 900 koulutustilaisuuteen osallistui liki 17 000 aikuisopiskelijaa.