M/S FINLANDIA ALLEVIIVAA JOUSTAVUUTTA

Suomalaisen Eckerö Linen lippulaiva on kahdesti päivässä Tallinnaan seilaava M/S Finlandia. Noin 3 tunnin matka tarjoaa sopivasti aikaa rentoutua, syödä hyvin ja tehdä vaikka ostoksia ennen maihin nousua. Tiukka aikataulu aiheuttaa luonnollisesti oman logistisen haasteensa aluksen henkilökunnalle.

”Virkamiesmäisellä kahdeksasta neljään palvelukulttuurilla ei meidän kanssa pärjää̈” aloittaa ylikonemestari Rainer Tikka. ”Siksi meitä onkin ilahduttanut Konwellin joustava asenne työajoissa. Tapaamisia on sovittu aamukuudeksi ennen ensimmäistä Tallinnan lähtöä tai iltakymmeneksi, kun palaamme yöksi Helsinkiin. Myös kiiretapauksissa viikonloppuisin olemme saaneet tavaratoimituksia tuotuna suoraan laivalle.”

Ennen Suomeen tuloa M/S Finlandia ehti olla Italiassa 10 vuotta matkustaja-aluksena. Ennen käyttöönottoa Suomeen alukseen tehtiin mittava sisustusremontti, joka on nyt jatkunut pikku hiljaa konehuoneen puolella. ”Italialaiset muokkasivat varmasti aluksen soveltuvaksi omiin lämpimiin vesiinsä, mutta meidän kylmät vedet tuovat omat haasteensa” taustoittaa Rainer Tikka. ”Esimerkiksi lauhdevedet jäähtyvät näillä vesillä nopeammin, mikä on synnyttänyt pienimuotoisia vesi-iskuja konehuoneessa. Muun muassa näitä asioita olemme nyt yhdessä Konwellin kanssa korjanneet.”

Uusien vesitysten asentamisessa on oma haasteensa kohteessa, jossa höyryä ei voida sulkea päivisin. ”No onneksi emme aja öisin” naurahtaa ylikonemestari Rainer Tikka. ”Mutta vakavasti puhuen yöaika on meille ainoa, jolloin höyryt voidaan sulkea ja tehdä tämäntyyppisiä korjaustoimia. Silloinkin on oltava luotto siihen, että työ saadaan tehtyä aamuun mennessä, jolloin asiakkaat taas tulevat laivaan. Konwellin kanssa nämä yöasennukset ovat onnistuneet loistavasti. Tätä minä kutsun joustavaksi palveluksi” päättää Rainer Tikka.

Rainer Tikka Ylikonemestari M/S Finlandia Eckerö Line